Κ. Καραμανλής: Στηρίζω ολόψυχα την πρόταση της ΝΔ για σύσταση προανακριτικής Επιτροπής
![[378620] ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΣΥΣΤΑΣΗ ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ (ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)](https://www.ertnews.gr/wp-content/uploads/2025/06/6587632-scaled.jpg)
Στη συζήτηση επί των προτάσεων για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής που αφορούν στην τραγωδία των Τεμπών, παρενέβη με ομιλία του ο βουλευτής Σερρών της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στέλνοντας τρία ξεκάθαρα μηνύματα. Παράλληλα αναφέρθηκε σε έξι αλήθειες που, όπως είπε, «φωτίζουν ψέματα και ανακρίβειες στις προτάσεις της αντιπολίτευσης».
«Στηρίζω ολόψυχα την πρόταση»
Στο πρώτο μήνυμά του, για την πρόταση της ΝΔ, ο κ. Καραμανλής ήταν ξεκάθαρος, κάνοντας μάλιστα δυο αναφορές στην ομιλία του. Ευθύς εξαρχής διευκρίνισε: «Σας λέω από την αρχή ότι στηρίζω ολόψυχα την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για σύσταση προκαταρκτικής Επιτροπής. Και το ίδιο ζητώ να κάνουν και οι συνάδελφοί μου βουλευτές».
Στο ίδιο θέμα επανήλθε και στο τέλος της ομιλίας του επισημαίνοντας: «Θέλω να ζητήσω προσωπικά από τον καθένα και την καθεμιά συνάδελφό μου να υπερψηφίσουν τη πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, ακόμα και από εκείνους που θεωρούν άδικη τη παραπομπή μου. Δεν πρόκειται να κρυφτώ πίσω από καμία ασυλία ή κυβερνητική πλειοψηφία».
«Ξέρω ότι είμαι αθώος προσβλέπω στην κρίση της Δικαιοσύνης»
Το δεύτερο ξεκάθαρο μήνυμα που έστειλε ο κ. Καραμανλής είναι η επιθυμία του να κριθεί η υπόθεσή του από τη Δικαιοσύνη. Στην αρχή της ομιλίας του σημείωσε: «Θέτω τον εαυτό μου ενώπιον της κρίσης της Δικαιοσύνης. Όχι μόνο γιατί δεν θέλω να υπάρχει καμία υπόνοια ότι ψάχνω πολιτική ασπίδα στην κοινοβουλευτική πλειοψηφία του κόμματός μου. Αλλά γιατί έχω απόλυτο σεβασμό στη μνήμη όσων χάθηκαν στα Τέμπη».
«Ψέματα και ανακρίβειες στις προτάσεις της αντιπολίτευσης»
Το τρίτο μήνυμα, ο κ. Καραμανλής το «έστειλε» μπαίνοντας στην ουσία των προτάσεων της αντιπολίτευσης και κάνοντας ευθέως λόγο για ψέματα και ανακρίβειες. Είπε χαρακτηριστικά: «όταν η αντιπολίτευση ζητά την κακουργηματική μου δίωξη αισθάνομαι την ανάγκη να υπερασπιστώ τον εαυτό μου. Θα πω ορισμένες αλήθειες – που φωτίζουν ψέματα και ανακρίβειες στις προτάσεις της αντιπολίτευσης».
Ο κ. Καραμανλής αναφερόμενος στη δικογραφία του Εφέτη Ανακριτή που έχει φθάσει στη Βουλή σημείωσε: «Μέσα στις δεκάδες χιλιάδες σελίδες της δικογραφίας, στο πρόσωπο μου γίνονται μετρημένες δύο αναφορές χωρίς αξιολόγηση ή κρίση από τον ανακριτή. Αναφορές που αφορούν δύο επιστολές που έλαβα από υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου και θίγουν – μεταξύ άλλων – ζητήματα που έχουν να κάνουν με το προσωπικό και τη χρηματοδότηση του ΟΣΕ».
Συνοψίζοντας τις κινήσεις του, ο Κ. Καραμανλής υπογράμμισε: «Μέσα στα επιτρεπόμενα πλαίσια ενίσχυσα τον ΟΣΕ με 417 θέσεις εργασίας και σχεδόν 400 εκατομμύρια ευρώ». Κι από αυτό το σημείο επικαλούμενος στοιχεία και καταθέτοντας έγγραφα, μίλησε για τις έξι αλήθειες γύρω από την τραγωδία των Τεμπών.
«Αλήθεια πρώτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί δεν ψάξαμε να βρούμε προσωπικό»
Ο κ. Καραμανλής, αναφερόμενος στο θέμα του προσωπικού του ΟΣΕ, όπως ετέθη στα υπηρεσιακά σημειώματα, ανέφερε: «Τον Σεπτέμβριο του 2021, κατεγράφη στο γνωστό υπηρεσιακό σημείωμα του τότε Γενικού Διευθυντή Μεταφορών, η ανάγκη για 290 προσλήψεις. Εξαντλώντας κάθε νόμιμη διαδικασία δρομολόγησα στον ΟΣΕ, 417 νέες προσλήψεις για τα επόμενα χρόνια, μέσω ΑΣΕΠ και με προσλήψεις ορισμένου χρόνου».
Εξηγώντας δε τις κινήσεις του συνέχισε: «τον Νοέμβριο του 21 – δύο μόλις μήνες αφότου έλαβα την επιστολή – ζητήσαμε 293 άτομα. Δυο Πράξεις Υπουργικού Συμβουλίου πιστοποιούν τις παραπάνω προσλήψεις. Γνωρίζοντας τις αργόσυρτες διαδικασίες του ΑΣΕΠ, έγιναν άμεσα προσλήψεις 200 ατόμων με Σύμβαση Ορισμένου Χρόνου. Διότι ακόμα και μέχρι σήμερα οι 217 προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ – αν και έχουν δρομολογηθεί – δεν έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους».
Σ’αυτό το σημείο, ο κ. Καραμανλής επεσήμανε αφενός ότι «συγκριτικά τη δεκαετία από το 2010 μέχρι το 2020 προσλήφθηκαν μόλις 32 μόνιμοι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ»,
Επανερχόμενος δε, στο τέλος της ομιλίας του είπε: «Ξέρω ότι είμαι αθώος και προσβλέπω στη κρίση της Δικαιοσύνης για να το μάθει όλη η Ελλάδα» αφετέρου ότι με το νόμο Ρέππα είχε επέλθει μείωση προσωπικού σε ποσοστό 50%. «Αλήθεια δεύτερη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί δεν βάλαμε λεφτά στον σιδηρόδρομο – που τα ψάξαμε και τα βρήκαμε από όπου μπορέσαμε»
Ο πρώην Υπουργός αναφέρθηκε όχι μόνο στην υποστελέχωση, αλλά και στην υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ που διαμόρφωσαν μια κατάσταση την οποία παρέλαβε η Κυβέρνηση της ΝΔ και διευκρίνισε: «ως Υπουργός δεν κώφευσα, όπως με κατηγορούν. Δεν αδιαφόρησα στις εκκλήσεις και στις επιστολές για τα χρόνια προβλήματα του ΟΣΕ και του σιδηροδρόμου. Προσπάθησα, με τους συνεργάτες μου, να αντιμετωπίσω τις συνέπειες εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου για πάνω από 10 χρόνια».
Εξηγώντας τις κινήσεις που έκανε στον ζήτημα της χρηματοδότησης του ΟΣΕ και του Ελληνικού σιδηροδρόμου, ο κ. Καραμανλής ανέφερε: «Τα κονδύλια που διοχετεύτηκαν στον ΟΣΕ την τετραετία 2019-2023, ήταν συνολικά περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον», εξηγώντας αναλυτικά τα εξής: «Στην Ελλάδα του Μνημονίου, το ταβάνι του ΟΣΕ ήταν 45 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος. Αυξήσαμε τη χρηματοδότηση σε 75 εκατομμύρια ευρώ, με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο τέλος του 2022 ώστε να μπουν στον προϋπολογισμό του 2023. Η ετήσια επιχορήγηση δε μπορούσε να αυξηθεί πριν το 2022, λόγω του Μεσοπρόθεσμου Σχεδίου που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και το 2018».
Σ’αυτό το σημείο ο κ. Καραμανλής θύμισε ότι τα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, από το 2015 ως το 2019, η ενίσχυση του ΟΣΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μόλις που ξεπερνούσε τα 12 εκατομμύρια ευρώ. Και πρόσθεσε: «Από το δεύτερο εξάμηνο του 2019, με κυβέρνηση της ΝΔ , η επιχορήγηση πενταπλασιάστηκε στα 60 εκατομμύρια ευρώ». Παράλληλα, όπως είπε ο πρώην Υπουργός έγιναν κινήσεις για διαγραφή χρεών από τη δεκαετία του ’80, εξυγιαίνοντας την οικονομική θέση της εταιρείας, η οποία εντάχθηκε στην πορεία και στο Πρόγραμμα Τομεακών Επενδύσεων, αλλά και στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.
«Αλήθεια τρίτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί αδιαφορήσαμε για την ασφάλεια των τρένων»
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο ζήτημα της αρμοδιότητας των θεμάτων ασφαλείας του σιδηροδρόμου που είναι της ΡΑΣ, εξηγώντας: «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2013 ζήτησε να γίνει η Εθνική Αρχή Ασφάλειας. Και αυτή η απαίτηση υλοποιήθηκε με το νόμο 4199/2013 που ορίζει την ΡΑΣ ως τη μοναδική Εθνική Αρχή Ασφαλείας για τους Σιδηροδρόμους».
Σ’αυτό το σημείο, ο κ. Καραμανλής σχολιάζοντας τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης σημείωσε: «Ο έλεγχος της ασφάλειας αφαιρέθηκε από το υπουργείο Μεταφορών το 2013 – αλλά το 2023 όλοι ζητούσαν ευθύνες από τον υπουργό. Γιατί; Γιατί το ψέμα ήταν πολύ πιο βολικό από τις σκληρές αλήθειες που ο πολιτικός κόσμος οφείλει στον ελληνικό λαό».
«Αλήθεια τέταρτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί δεν έκλεισε ο σιδηρόδρομος όπως τάχα ισχυρίζονται σήμερα κάποιοι»
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε σε μια διαδομένη θέση-κατηγορία της αντιπολίτευσης ότι δεν ζήτησε ως Υπουργός να κλείσει ο σιδηρόδρομος. Απαντώντας σ αυτές τις αιτιάσεις, ο πρώην υπουργός αφενός σχολίασε ότι «κανείς δεν ζήτησε να κλείσει ο σιδηρόδρομος, ούτε οι συνδικαλιστές, ούτε η ΡΑΣ» και σχολίασε ότι ακόμη κι αν έμπαινε λουκέτο «θα ήταν παράνομο».
Όπως αποκάλυψε καταθέτοντας τα σχετικά έγγραφα: «ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN ήταν πλήρως και αρμοδίως πιστοποιημένοι τη μέρα που έγινε το δυστύχημα. Αυτά δε τα πιστοποιητικά ασφαλείας τους, παραμένουν και σήμερα σε ισχύ».
Όπως εξήγησε ο πρώην υπουργός, η μεν ΡΑΣ «είχε χορηγήσει πιστοποιητικό ασφαλείας στον ΟΣΕ για πέντε χρόνια, δηλαδή ως το 2026 Και, μάλιστα, χωρίς οποιονδήποτε περιορισμό ή παρατήρηση», ενώ η HELLENIC TRAIN «είχε πάρει Πιστοποιητικό Ασφαλείας από την Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων, τον ERA, στις 6 Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή λίγες ημέρες πριν το δυστύχημα. Πιστοποιητικό χωρίς περιορισμούς, επίσης με πενταετή διάρκεια».
«Αλήθεια πέμπτη: Το δυστύχημα δεν έγινε επειδή δεν υπήρχε σύστημα ασφάλειας»
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και σε μια άλλη διαδεδομένη αιτίαση της αντιπολίτευσης για την ύπαρξη των συστημάτων ασφαλείας. Διευκρινίζοντας ευθύς εξ αρχής ότι «τα αυτόματα συστήματα διαχείρισης βοηθούν στην αποτροπή του δυστυχήματος» σημείωσε: «Όμως η έλλειψή τους δεν προκαλεί από μόνη της δυστυχήματα». Άλλωστε, όπως είπε, αν ίσχυε αυτό «τότε σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρόμου, όπου η κυκλοφορία γινόταν και εξακολουθεί να γίνεται χωρίς αυτόματα συστήματα, θα συνέβαιναν διαρκώς δυστυχήματα». Μάλιστα διευκρίνισε ότι «όταν έγινε το δυστύχημα των Τεμπών, τέτοια αυτοματοποιημένα συστήματα, όπως το ERTMS λειτουργούσαν σε ποσοστό 14% του βασικού Ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου».
Όπως είπε ο κ. Καραμανλής: «Είναι η τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας που αποτρέπει τα δυστυχήματα. Αυτός παραβιάστηκε πολλαπλά το βράδυ του δυστυχήματος των Τεμπών. Ο Κανονισμός προβλέπει την κυκλοφορία τραίνων χωρίς σύστημα σηματοδότησης και τηλε-διοίκησης. Και ορίζει τις διαδικασίες που θα πρέπει να εφαρμόζονται στην περίπτωση αυτή. Διαδικασίες που το τραγικό βράδυ του δυστυχήματος των Τεμπών παραβιάστηκαν πολλές φορές. Αν ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας τηρείται, τότε είναι ασφαλής η σιδηροδρομική κυκλοφορία και χωρίς τα αυτόματα συστήματα». Θύμισε, δε, ότι «ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας επικαιροποιήθηκε το 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ».
«Αλήθεια έκτη: Το δυστύχημα δεν έγινε γιατί οι παρατάσεις οδηγήσαν στην καθυστέρηση υλοποίησης της 717»
Αναφερόμενος στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717, ο κ. Καραμανλής σημείωσε: «Ασφαλώς και θέλαμε να υπάρχουν τα αυτόματα συστήματα ασφάλειας στους σιδηροδρόμους της χώρας. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε αποφασιστικά μετά το 2019 τις συμβάσεις για την ολοκλήρωση των συστημάτων αυτών. Συμβάσεις που εκκρεμούσαν για δεκαετίες».
Στο σημείο αυτό, ο κ. Καραμανλής εντόπισε μια ακόμη αντίφαση της αντιπολίτευσης που ενώ τον κατηγορεί για καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της σύμβασης, την ίδια ώρα του καταλογίζει ότι δεν την ακύρωσε: «Αν είχε ακυρωθεί η σύμβαση, η καθυστέρηση θα ήταν πολύ μεγαλύτερη. Το ίδιο και η ζημία του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτό λέει η κοινή λογική. Δώσαμε παρατάσεις όπως έκανε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που έδωσε πολύ περισσότερες. Δεν υπήρχε άλλη λύση».
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι πήρε επάνω του την απόφαση ολοκλήρωσης της σύμβασης 717, αφού και το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε κρίνει νόμιμες όλες τις παρατάσεις και υπογράμμισε: «Τον Φεβρουάριο του 2023, παρά τα πολλά προβλήματα της πανδημίας η σύμβαση 717 είχε υλοποιηθεί στο μεγαλύτερο της μέρος και γι’ αυτό ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριου του 2023».
Παραίτηση και υποψηφιότητα: «Δεν κρύφτηκα»
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην άμεση παραίτησή του, την οποία θεώρησε ως αυτονόητη για άλλες χώρες, αλλά χωρίς να υπάρχει προηγούμενο στο Ελληνικό πολιτικό σύστημα στα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Παράλληλα σημείωσε με έμφαση: «Ως εκλεγμένος βουλευτής της ΝΔ στις Σέρρες τέθηκα στην κρίση των ψηφοφόρων στις εκλογές του 2023. Δεν κρύφτηκα. Κι αυτό αυτονόητο είναι σε μια κοινοβουλευτική Δημοκρατία».
Τέλος, επέκρινε την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών από την αντιπολίτευση, η οποία, όπως είπε: «έφτασε σε τόσο χαμηλό σημείο όπου κατηγορείτε και στοχοποιείτε όποιον με πλησιάζει. Τους συμπατριώτες μου επειδή με ψήφισαν. Τους συναδέλφους επειδή τόλμησαν να με χειροκροτήσουν. Φτάσατε να αμφισβητείτε την ηθική, όχι μόνο τη δική μου αλλά και ολόκληρης της ιστορικής μας παράταξης, της παράταξης του Κωνσταντίνου Καραμανλή».
www.ertnews.gr
Μετάβαση στην Πηγή
Author: Συντακτική ομάδα ertnews.gr