ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ο άλλοτε πανίσχυρος τομέας χάλυβα της Ουκρανίας πνίγηκε από τον αποκλεισμό των εξαγωγών

Το Zaporizhstal, ένα εργοστάσιο χάλυβα της σοβιετικής εποχής στη νότια ουκρανική πόλη Zaporizhzhia, κατάφερε μέχρι στιγμής να συνεχίσει να λειτουργεί αψηφώντας τις ελλείψεις προσωπικού, τις μπλοκαρισμένες εξαγωγές, τις διακοπές ρεύματος και την απειλή ρωσικών πυραυλικών επιθέσεων.

Έκλεισε προσωρινά πέρυσι για πρώτη φορά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και ο σκηνοθέτης Roman Slobodianiuk γνωρίζει το μέλλον του, και αυτό της άλλοτε πανίσχυρης βιομηχανίας χάλυβα της Ουκρανίας γενικότερα, είναι αμφίβολο.

Μέχρι να μπορέσουν οι παραγωγοί να φέρουν χάλυβα στις αγορές μέσω της Μαύρης Θάλασσας, όπου η Ρωσία συνεχίζει να αποτελεί απειλή για τη ναυτιλία, υπάρχει μικρή προοπτική ανάκαμψης για έναν τομέα που είναι δεύτερος μετά τη γεωργία στη σημασία του για την οικονομία της Ουκρανίας.

«Αν δεν έχουμε λιμάνια ανοιχτής θάλασσας, η βιομηχανία μας δεν θα επιβιώσει και όλες οι άλλες (βιομηχανίες) θα μας ακολουθήσουν», δήλωσε στο Reuters ο Oleksandr Kalenkov, επικεφαλής του συνδικάτου χαλυβουργών της Ουκρανίας.

Τα στατιστικά στοιχεία του σωματείου εξηγούν την αξιολόγηση. Στη σοβιετική εποχή, η Ουκρανία παρήγαγε περισσότερους από 50 εκατομμύρια τόνους ετησίως. Αυτό μειώθηκε στους 21-22 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2021 και μετά την εισβολή της Ρωσίας πέρυσι, η παραγωγή έφτασε τα 6,3 εκατομμύρια το 2022. Η ύφεση εξηγείται εν μέρει από τα εδαφικά κέρδη της Ρωσίας που οδήγησαν στην απώλεια του ελέγχου ή στην καταστροφή γιγάντων εργοστασίων, ιδίως στη Μαριούπολη όπου το χαλυβουργείο Azovstal ήταν το σκηνικό μερικών από τις πιο σκληρές μάχες της σύγκρουσης.

ΤΡΕΝΑ ΚΑΙ ΠΛΟΙΑ

Με τις αποστολές στη Μαύρη Θάλασσα ουσιαστικά ανύπαρκτες, οι χαλυβουργίες στέλνουν όσο περισσότερα προϊόντα μπορούν μέσω σιδηροδρόμου στην Ευρώπη. Από τα 1.800 φορτηγά αυτοκίνητα που μετακινούνται από την Ουκρανία στην Ευρώπη κάθε μέρα, η βιομηχανία χάλυβα αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ και το όριο για τις σιδηροδρομικές εξαγωγές είναι περίπου 3 εκατομμύρια τόνοι ετησίως.

“Αν το συγκρίνετε με τις θαλάσσιες μεταφορές, κοστίζει τέσσερις φορές περισσότερο”, είπε ο Σλομποντιανιούκ στο Reuters κατά τη διάρκεια επίσκεψης στο εργοστάσιό του νωρίτερα αυτό το μήνα, προσθέτοντας ότι φέτος οι τιμές των σιδηροδρομικών μεταφορών φορτίου θα αυξηθούν, αυξάνοντας το κόστος κατά 20-30%. Εν τω μεταξύ, λιγότεροι από 100.000 τόνοι χάλυβα έχουν μετακινηθεί μέσω των νότιων λιμανιών γύρω από την Οδησσό μέχρι στιγμής το 2023, δήλωσε ο Stanislav Zinchenko, επικεφαλής του ουκρανικού κέντρου σκέψης εμπορευμάτων GMK Center, ένα μικρό ποσοστό από αυτό που χρειάζεται. Η Zaporizhstal αναμένει να εξάγει τα δύο τρίτα της παραγωγής 2,4-2,5 εκατομμυρίων τόνων σιδηρομεταλλεύματος και ελασματοποιημένου χάλυβα το 2023. Πριν από την εισβολή, η παραγωγή ήταν 4,2 εκατομμύρια τόνοι ετησίως.

Το Κίεβο αρχίζει να μετακινεί φορτία μέσω αυτού που αποκαλεί «ανθρωπιστικό διάδρομο» που αγκαλιάζει τις ακτές της Ουκρανίας, της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και συνεχίζει μέσω της Τουρκίας, αφού η Ρωσία αποχώρησε από μια συμφωνία με την οποία συμφώνησε να μην επιτεθεί σε πλοία που μεταφέρουν γεωργικά προϊόντα.

Αξιωματούχοι και στελέχη του χάλυβα ελπίζουν ότι ο χάλυβας θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιήσει τη διαδρομή, αλλά είναι επικίνδυνο δεδομένου του πολέμου που μαίνεται στην Ουκρανία και τη Μαύρη Θάλασσα και η Ρωσία έχει αυξήσει τις επιθέσεις σε λιμενικές υποδομές μέσα και γύρω από την Οδησσό τις τελευταίες εβδομάδες.

Με πληροφορίες του reuters

Το άρθρο Ο άλλοτε πανίσχυρος τομέας χάλυβα της Ουκρανίας πνίγηκε από τον αποκλεισμό των εξαγωγών εμφανίστηκε πρώτα στο ValueNews.gr.


Μετάβαση στην Πηγή
Author: Γεωργία Ζιαγάκη

Πως σας φάνηκε το αρθρο?

ΑΠΙΘΑΝΟ
0
ΚΑΛΟ
0
ΜΕ ΑΡΕΣΕ
0
ΟΚ ΔΕΝ ΤΡΕΛΑΘΗΚΑ
0
ΧΑΧΑ ΕΛΑ ΠΛΑΚΑ ΚΑΝΕΙΣ
0

You may also like

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *