Σ. Αναγνωστόπουλος στο ΕΡΤnews Radio 105.8 για είσπραξη 2,2 εκατ. ευρώ πρόστιμα από σούπερ μάρκετ: Η πληρωμή είναι άμεση (audio)

Από τη στιγμή που το δικαστήριο δεν φαίνεται να μπορεί να δώσει αναστολή η πληρωμή του προστίμου είναι άμεση, επισήμανε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίας και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στο ΕΡΤnews Radio 105.8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές» με τον Βασίλη Αδαμόπουλο και την Μαρία Γεωργίου για τα πρόστιμα ύψους 2,2 εκατ. ευρώ που επιβλήθηκαν σε δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ, Σκλαβενίτη και Lidl.
«Δεν υπάρχει κάτι το οποίο επιτρέπει να μην πληρώσει κάποιος το πρόστιμο. (…) Το πρόστιμο πληρώνεται και εφόσον κερδηθεί το δικαστήριο επιστρέφεται» τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Όπως εξήγησε, η διαδικασία έχει ως εξής. Όταν επιβάλλεται ένα πρόστιμο και προσφύγει κάποια επιχείρηση στο δικαστήριο, το δικαστήριο θα εξετάσει δύο παραμέτρους. Η πρώτη παράμετρος που θα εξετάσει για να δώσει αναστολή πληρωμής του προστίμου είναι αν το πρόστιμο είναι πολύ προβληματικό και δεν υπάρχει περίπτωση να σταθεί στο δικαστήριο, οπότε θα αναστείλει την εφαρμογή μέχρι να βγει η οριστική απόφαση του δικαστηρίου. Η άλλη περίπτωση είναι, με την επιβολή του προστίμου να κινδυνεύει να κλείσει η επιχείρηση.
Και η μία περίπτωση και η άλλη, εδώ δεν υπάρχουν, σημείωσε.
Τα δύο πρόστιμα έχουν μπει για διαφορετικούς λόγους, ανέφερε στη συνέχεια.
«Το πρώτο πρόστιμο στην αλυσίδα Lidl μπήκε για παράβαση του ορίου περιθωρίου κέρδους. Ο έλεγχος αυτός έγινε αρκετούς μήνες πιο πριν από σήμερα και κατέληξαν τα αποτελέσματά του και γι’ αυτό δημοσιεύθηκε το συγκεκριμένο πρόστιμο. Άρα, εκεί είχαμε υπέρβαση της μέγιστης κερδοφορίας, δηλαδή της κερδοφορίας που είχε το ίδιο κατάστημα στα ίδια προϊόντα το 2021, σύμφωνα με την νομοθεσία.
Το δεύτερο πρόστιμο αφορούσε στην εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας για τις εκπτώσεις και τις προσφορές. Δηλαδή για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται, στη συγκεκριμένη περίπτωση αφορούσε στην παρουσίαση των τιμών στα ταμπελάκια. Εκεί, ο ελεγκτικός μηχανισμός θεώρησε ότι η αναγραφή που υπήρχε περί αρχικής τιμής θα έπρεπε να προσαρμόζεται στη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών. Αυτό δεν συνέβη σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις, με αποτέλεσμα να καταλήξουμε στην επιβολή ενός υψηλού προστίμου» περιέγραψε.
Ερωτηθείς αν πρόκειται για κερδοσκοπία και στις δύο περιπτώσεις, δήλωσε «είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα. Και στις δύο περιπτώσεις πάντως, οι ενέργειες οι οποίες είναι έκνομες γίνονται με σκοπό το κέρδος. Δεν θα μπορούσε να γίνεται για άλλο λόγο. Αλλά σε κάθε περίπτωση, είναι κάτι πολύ διαφορετικό».
«Σε ό,τι αφορά στον Κώδικα δεοντολογίας, για να το εξηγήσουμε στους καταναλωτές ο μηχανισμός των εκπτώσεων και το πώς παρουσιάζονται αυτές στους καταναλωτές, είναι ένα ενδιαφέρον σύστημα για το πώς να περνούν ανατιμήσεις στους καταναλωτές. Δηλαδή, περνούν ανατιμήσεις στους καταναλωτές με τρόπο που να μην γίνεται αμέσως αντιληπτός, με αποτέλεσμα να γίνεται πιο εύκολα, πιο εύπεπτος αυτός ο τρόπος στους καταναλωτές και άρα να επιτρέπει να γίνονται ευκολότερα ανατιμήσεις, χωρίς οι καταναλωτές να προβληματίζονται και να πηγαίνουν σε κάποιο άλλο προϊόν.
Αυτό ας πούμε, για να καταλάβουμε τι πρακτική εφαρμογή έχει, τα τελευταία δύο χρόνια στις κατηγορίες που είχαν πολλές και περίεργες εκπτώσεις, όπως τα καθαριστικά προϊόντα, προϊόντα προσωπικής υγιεινής, σαμπουάν, οδοντόκρεμες και ούτω καθεξής, έχει οδηγήσει σε μειώσεις τιμών τόσο σημαντικές ώστε οι τιμές σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, στην Ελλάδα κατά μέσο όρο στις συγκεκριμένες κατηγορίες να είναι χαμηλότερες από αυτές που ήταν το 2019, όσο και αν φαίνεται περίεργο. Αυτό σημαίνει ότι ο μηχανισμός των προσφορών και των εκπτώσεων που ήταν πολύ έντονες σε αυτές τις κατηγορίες και μεγάλο κομμάτι τους ήταν πλασματικό, οδηγούσε στο να έχουμε αρκετά υψηλότερες τιμές στη χώρα μας από άλλες χώρες που δεν ακολουθούσαν το μοντέλο αυτό. Αυτό έχει αλλάξει» συμπλήρωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Ως προς την απάντηση των εταιρειών στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα, μέσω της νομικής οδού, όπως ανακοίνωσαν, με προσφυγή στη Δικαιοσύνη, ο κ. Αναγνωστόπουλος σημείωσε ότι κάθε επιχείρηση η οποία δέχεται ένα πρόστιμο, όπως και κάθε διοικούμενος, κάθε πολίτης, έχει δικαίωμα να προσφύγει στη δικαιοσύνη. «Αυτό είναι αναφαίρετο δικαίωμα που προβλέπεται από το Σύνταγμα, άρα και πολύ καλώς θα κάνουν να προσφύγουν, αυτό είναι πολύ σαφές. Ζούμε σε ένα κράτος δικαίου» υπογράμμισε.
Σχετικά με το επιμένον ζήτημα της ακρίβειας και το κατά πόσο χρειάζονται επιπλέον μέτρα για να έρθουν ουσιαστικές μειώσεις των τιμών στα ράφια των σούπερ, ο κ. Αναγνωστόπουλος εξήγησε ότι « για να μπορέσουμε να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση θα πρέπει να θέσουμε τον πήχη. Τι εννοούμε να τιθασευτεί η ακρίβεια, Να γυρίσουμε στις τιμές του 2021;»
«Άρα λοιπόν, αυτό που λέμε τιθάσευση της ακρίβειας, πρέπει, για να το πετύχουμε, να μπορέσουμε να το επιτύχουμε και να συγκρίνουμε αν τα μέτρα μας επαρκούν ή χρειαζόμαστε περισσότερα μέτρα, είναι να ορίσουμε ποιος είναι ο πήχης ο οποίος θέλουμε να φτάσουμε. Και η αλήθεια είναι ότι ο πήχης ο οποίος είναι ο κατάλληλος για να φτάσουμε, είναι να έχουμε πληθωρισμούς οι οποίοι βρίσκονται κοντά στο 2%. Στη συνηθισμένη κατάσταση που ευνοεί την οικονομική ανάπτυξη και αυτό είναι επιδίωξη όλων των κρατών, όχι μόνο της Ελλάδας, είναι να έχουμε πληθωρισμό πολύ κοντά στο 2%. Όσο βρισκόμαστε σε αυτό το πλαίσιο τα πράγματα πάνε καλά. Εάν δεν είμαστε σε αυτό το πλαίσιο, τα πράγματα είναι μάλλον προβληματικά. Τους τελευταίους περίπου 18 μήνες βρισκόμαστε πολύ κοντά σε αυτό το πλαίσιο. Ωστόσο αυτό που προβληματίζει είναι ότι έχουν προηγηθεί πολύ σημαντικές αυξήσεις τιμών στο προηγούμενο χρονικό διάστημα. Αυτές οι διαφορές τιμών δεν θα αλλάξουν, δεν θα γυρίσουμε στο παρελθόν. Δεν υπάρχει καμία χώρα που να το έχει επιτύχει αυτό. Και η Ελλάδα επίσης δεν θα το επιτύχει αυτό, διότι είναι απολύτως αδύνατο» συμπλήρωσε.
Ερωτηθείς σχετικά με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα, επισήμανε ότι παρά τη δημόσια συζήτηση η οποία γίνεται, είμαστε κοντά στο 2% στα τρόφιμα.
«Είμαστε πολύ χαμηλότερα από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό που φαίνεται να είναι κάπως προβληματικό είναι ότι σε πολλές άλλες χώρες ο πληθωρισμός τροφίμων είναι αρκετά υψηλότερος, με αποτέλεσμα να φοβόμαστε μήπως μας επηρεάσει με όρους διεθνούς εμπορίου αυτό» προσέθεσε.
Καταλήγοντας, ο κ. Αναγνωστόπουλος επανέλαβε «το να γυρίσουμε πίσω στο παρελθόν δεν μπορεί να γίνει. Αυτό το πράγμα δεν έχει γίνει ποτέ και αν συνέβαινε, αν υπήρχε η δυνατότητα να συμβεί, θα μιλούσαμε για μια πραγματική οικονομική καταστροφή. Υπενθυμίζω ότι είχαμε αρνητικούς πληθωρισμούς για μεγάλο χρονικό διάστημα την εποχή 2010-2011 και όλοι θυμόμαστε τι είχε συμβεί εκείνη την εποχή».
www.ertnews.gr
Μετάβαση στην Πηγή ERTNEWS
Author: Δανάη Γραφάκου